2026-06-15

Semesterdag 3

Vaknade 6:30 och klev upp för lite kaffe och pyssel med denna sida. Gläds över att gårdagens regn har gett sig iväg. 

Planen idag är att packa det sista och rulla mot Ransäter i Värmland för att där möta Johanna som kommer från sin tredagarstripp i Norge

Självklart blev det något skit, som vanligt när vi ska iväg. Amigo hade fått något bett eller vad det var på foten och magnetventilen till spolningen på toan hade läckt så jag fick lov att stänga av vattnet. Alltid ska det vara något jävelskap! 

Strax före 12:30 rullade vi i alla fall iväg mot Värmland. Handlingsstopp i Fredriksberg blev det och ett lunchstopp på en rastplats vid Rådasjön. 

Vi rullade sedan fram till campingen som ligger jättefint nere vid klarälven nära Ransäter. Vi ställde upp och gjorde allt i ordning och firade med en stödbensöl så klart. Vi kollade även Johannas stuga och Katarina bäddade den så att den skulle vara klar tills tjejerna anländer från Norge.

Lite mat blev det sen. Grillad hamburgare med bröd och klyftistar. Katarina gick en kvällsprommis med lillkillen medan jag skrev lite här och slog in en present till Bell som fyller ett år i morgon.

Johanna och Bell kom inrullande ca 22:30 och det blev ett kärt återseende, inte minst mellan Bell och Amigo! Johanna fick sig lite mat och vi pratade ett tag, men sedan var det dags att hälsa på John Blund!

2026-05-10

Vaknade ca 7 och gick upp för att få den obligatoriska kaffetåren. Skrev lite bok, matade hungrig vovve och uppdaterade lite på hemsidan. Katarina vaknade och tog en prommis med killen medan jag fixade lite frukost.

Efter maten diskade Katarina och jag började att plocka ihop i vagnen och göra klart fö hemfärd. 

Vi rullade från Nås runt 14:00 och landade hemma ca 15;30.

2026-05-09

En lugn och skön morgon där vi tog det lugnt. Jag vaknade ca 7:15 och gick upp. Drack kaffe och pillade med resesidan, samt så klart gav Amigo mat! Vid ca 9 gick jag en prommis med killen innan det var dags för frukost. 

Katarina diskade medan jag satt mig i solen en stund och njöt av försommarvädret, det var så lugnt på campingen att Amigo och jag kunde busa en stund med hans ring ute på gräset. När frun i huset kom tillbaka bar det av för en liten sväng till Bäsna Handelsträdgård. 

Det kändes lite konstigt att vara där utan tjejerna, för det har ju alltid varit vår vårtradition, men sådant är ju livet och tidens gång! Vi gick runt och njöt av det fina vädret en stund innan det var dags för lite fika. Katarina tog en Pelargonkaka medan jag tog en Morotskaka. Katarina knallade sedan runt och handlade lite medan killarna satt kvar vid bordet och myste i solen.

Vi valde sedan att åka på andra sidan älven på vägen hem, så vi kom fram i Mockfjärd. Vi stannade till på Ica i Floda för att handla kvällsmat och sedan tog vi en sväng över den gamla träbron bara för att vi kan! 

Hem till campingen med språng, tände grillen och fixade en riktigt mumsig middag, bestående av Fläskkarré med klyftpotatis och baconlindad grön sparris. Till detta blev det bea och ett kraftigt rödvin! En bra middag med andra ord som dessutom åts utomhus! 

När middagen var avnjuten ville Amigo gå in och vi gjorde detsamma efter ett tag. Vi kollade på Je`m apell Agneta på Netflix sedan innan vi pratade en stund med Julia. Sedan var det dags för den traditionsenliga dejten med J Blund! 

2026-05-08

Egentligen började denna resa redan i går kväll, med att skifta till sommarhjul på vagnen. Jag lejde inte för det denna gång utan gjorde det själv i garaget på jobbet.

Idag slutade jag 16:00 och åkte via affären på vägen hem. Väl hemma så var vagnen i stort sett packad, så det var bara att haka på och rulla. Vi kom iväg i 17-tiden och rullade till Djurås, där det blev ett kortare stopp på OK.

Vi kom fram till Nås Camping ganska prick 17:00 och gladdes över att det var en vacker plats att bo på! Strax bredvid en gammal folkpark och med en blandning av skog och öppen mark. Vackert!
Vi ställde upp och gjorde oss hemmastadda innan det var dags för kvällsmat, som denna gång blev lite småplock av kallskuret, modell tapas!

Ett spel Yatzy blev det sedan innan vi skulle prata med tjejerna, men då sov jag mest på soffan! 🙂

2026-05-02

The D-day, hemresan! 

Klockan stod på 4:30. Vi gjorde klart det sista. Kollade så att vi hade luft i däcken, vilket vi hade och rullade från 5 Rue du Pas du Vau

Resan till flygplatsen gick helt utan vare sig felkörningar eller missöden och bilinlämningen gick bra, till och med så bra att vi skulle få bilhyran reducerad p.g.a. Våra missöden med att inte få byta bil. 254 euro istf 313. Det gör ju inte ont! 

Vi kom in på flygplatsen och en lång väntan tog sin början, eftersom vi var så otroligt tidiga. Vi boardade till slut och fick komma iväg i rätt tid. Flygningen blev helt uneventful, men aproachen och landningen var desto skakigare! Det blåste rejält på Arlanda så det var bara att hålla i sig! 

Bagaget kom som det skulle och bussen ut till Måby likaså. Det blev ett kort matstopp i Gränby innan vi rullade raka spåret till hundhotellet för att återförenas med en glad liten skrutt! 

Hem kom vi ca 17:30 efter en fantastiskt mysig vecka! 

2026-05-01

1a maj och sista dagen! 

Detta skulle också bli en Parisdag. Vi började med att ta bilen till Bois Le Roi och parkera. Sedan blev det 4 olika tåg innan vi tog en brunch på en bakgata, där vi hittade ett lugnt och supermysigt café, till skillnad från kaoscaféet vi tänkte ta först! Lite ihopsamlande av nerver och en busstur senare var vi uppe på kullen vid Sacre cœr, jag tror aldrig att jag har sett så mycket folk på en gång som där. Det var som att befinna sig i en myrstack! Kyrkan var väldigt mäktig och vacker, men kön in var så lång att vi bestämde oss för att hoppa över det besöket. 

Vi gick ner från kullen, eller snarare trängde oss ner. Vi knallade runt och hittade en affär där vi köpte lite förfriskningar som vi satte oss i en park och avnjöt. 

Vi tog sedan Metron till Paris Channel där vi såg en slussning av en kanalbåt innan vi påbörjade resan hem igen. Tågen var fyllda till bristningsgränsen och detta är en del av stadslivet som jag INTE uppskattar! 

Vi hämtade bilen från parkeringen, åkte hem och hämtade presenterna till ”Julias barn” som vi åkte dit med. Vi satt och pratade med familjen en stund innan vi begav oss till Fountainbleu för ett sista restaurangbesök för denna gång. 

Julia föreslog ett asiatiskt ställe, men det var tyvärr stängt. Det blev en jättemysig restaurang vid kyrkan istället. Vi skulle sitta ute, men innan vi hade hunnit få maten så började det att regna så klart, så vi fick gå inomhus. Maten smakade gott och vi var nöjda med besöket. Innan vi åkte hem skulle vi handla lite så vi körde ur garaget och bort till Sitis. När vi sedan skulle hem så varnade bilen för felaktig handbroms och lågt däcktryck. Vi fick åka och kollla luften i däcken och då försvann varningen. 

Hem och packa stod näst på listan, Julia stannade kvar och översåg packningen innan det var dags för det smärtsamma farvälet! 

2026-04-30

Valborgsmässoafton, men inte i Frankrike! 

Idag skulle det bli en liten roadtripdag. Vi åkte först till Mulan längs Seine och därefter åt andra hållet. Vi såg mycket vacker landsbygd och andra fina saker. 

Vi åkte sedan till vårt boende där vi hängde lite tvätt och slappade lite. 

Kvällens middag bestämdes till en picknick i slottsparken i Fountainbleu. Vi handlade lite och åkte dit. Vi satt och myste i gröngräset bredvid slottsdammarna med sällskap av en svan. Fantastiskt mysigt i den nedgående solen och en ganska varm kväll. 

Kvällen avslutades på Rue du Pas du Vau med lite yatzyspel och telefonerande till Jajja. 

2026-04-29

Parisdagen! 

Idag hade vi bestämt att se Paris! Finkulturens huvudstad. Vi startade dagen med att jag åkte och hämtade Julia, köpte en Baguette och åt frukost. Därefter satte vi oss i bilen och åkte mot Bois Le Roi för att ta tåget därifrån. Vi rullade in och hamnade på Gare De Lyon, den stora tågknuten i Paris. Därifrån gick vi till Jardin des Plantes, en stor trädgård / park mitt i stan. Vi passerade Sorbonne och tog sedan tunnelbanan därifrån till Notre Dame. 

Vi hade funderat på att boka företräde i kön till kyrkan, men när vi kom dit visade det sig att trots att kön var lång, så ringlade den sig ganska snabbt, så vi beslöt att ställa oss där! Vi kom in i kyrkan efter kanske 20 minuter och OJ vilket ställe! Stort, vackert och överväldigande! Vi strosade runt där i säkert en timme innan det var dags att avrunda.

Vi gick sedan för att få oss lite lunch och hittade ett kul ställe, Crêperie Bobo! Där tog Katarina och jag in varsin Galette och Julia tog en Crepe med jordgubbar och Nutella. 

Nästa stopp på vår Parisvandring blev en båttur på Seine, vi utgick från Pont Du Neuf. En minnesvärd och mysig entimmes tur där vi fick se broar, byggnader och höra historier om olika saker. En minst sagt prisvärd tur, trots att det var ganska ”turistigt”. 

Efter båtturen gick vi förbi Louvren och konstaterade att vi inte ville gå in där just idag. Vi njöt av vyerna utomhus istället och tog sedan Metron till Triumfbågen, där jag lovat mig själv att jag någongång skall ta minst ett varv runt med bil! Det var någon form av parad också när vi var där som vi kollade lite på innan vi tog oss vidare. Nästa stopp på denna dag i Paris blev den högsta sevärdheten av de alla! Tour Eiffel, Eifeltornet! Jösses vilken upplevelse säger jag bara! Vi tänkte inte åka upp först, men sedan ändrade vi oss, vilket jag är evigt tacksam för idag! Oj så vackert att få se Paris från ovan! Vi åkte inte ända upp till toppen, utan nöjde oss med näst högsta nivån! Så fantastiskt vackert! Vi kollade, fotade och njöt i gott och väl en timme innan vi tog hissen ner till första våningen, där de har lite utställningar, restauranger och souvenirbutiker. Därefter tog vi oss sista biten ner till marknivå. 

Nu var det dags för lite mat och väntan på solnedgången för att få se tornet upplyst. Vi åt på en restaurang som heter Le Bistrot des Fables, där vi testade Beoff Tartar och Sniglar! Här konstaterade vi att vi hade lite bråttom! Sista tåget hem gick tidigare än vad vi trott, så för att inte behöva åka buss, så fick vi skynda oss en del. Två Metro senare så kom vi in på Gare De Lyon i bra tid, så vi hann gott och väl med sista tågen. Vi tog bilen tillbaka till Chartrettes från Bois Le Roi och kvällade ganska snart vid hemkomst. En minnesvärd dag med ca en mils gående! 

2026-04-28

En lugnare dag än gårdagen! 

Vi började dagen med att ringa biluthyrningsfirman kl 7 (de skulle ha öppet mellan 07.00 och midnatt) men så klart fick man ju till svar att det var stängt. Kl 8 svarade det dock en filur. Han tipsade om att det ju fanns en ”agency seven miles away” alltså i Fountainbleau… Han skulle prata med dem så att de eventuellt kunde komma hit och byta bil! De skulle höra av sig senast 09.30. Klockan blev 09.30 och den blev 09.45 och den blev 10.00 och ingen hörde av sig, varvid jag ringde igen, denna gången direkt till lokalkontoret och de hade ingen aning om att de skulle ringa mig, men de skulle absolut ordna med ett bilbyte bara jag kom dit. Suck… sagt och gjort, jag orkade inte bråka mer med dem så jag åkte dit. Väl där så lurade de upp mig på taket till ett parkeringsgarage och sa att de skulle möta mig där. När vi hade letat oss dig fanns det så klart inte en käft där och ingen svarade när jag ringde. Till slut kom det en kille dit och skulle kolla bilen. När han var klar med det så skulle vi gå ned till kontoret för att byta nyckel, varför han nu inte hade kunnat ta med sig den upp, vilket vi då gjorde. Till slut, efter många om och men så kom vi äntligen iväg därifrån med en bil som verkar fungera lite bättre än den förra.

Vi åkte hem, bytte om och åkte till Julia för att lifta med henne till en by som hon ville visa oss. Byn heter Barbizon och är en liten oas för rika fransmän och konstnärer. väldigt mysig och gammal med en massa barer, caféer på traditionellt franskt vis. Vi strosade omkring där länge och njöt av stämningen innan vi till slut satte oss på en liten restaurang för att ta en lättare lunch. Det blev en varm macka, som tydligen är en fransk specialité. Den kallas för croque monsieur och är en rostad macka med ost och skinka med riven ost på toppen. Riktigt mumsig! Till detta drack jag ett Syrah, som var helt ok för ändamålet. 

Efter maten åkte vi för att promenera i en vacker bokskog där inlandsisen hade lagt en massa stora stenblock överallt. Vi kikade speciellt på en som ser ut exakt som en Elefant. Vacker natur och ett underbart väder.

På vägen hem så stannade vi till och provianterade på Carrefour för att ta med lite plockmat och göra en picknick nere vid slussarna i Saine. Det blev en mysig måltid, där vi till och med fick se en slussning av två stora grusskutor. 

Efter detta åkte vi hem till oss en stund innan det var dags att möta John B

2026-04-27

Dagen för en lite längre roadtrip.

Vi hämtade upp Julia kl 8 och rullade mot nordväst. Första stoppet blev frukost på en rastplats i Morainvilliers efter att ha kört lite fel i en lång tunnel under utkanten av Paris. Vi fortsatte sedan färden och hamnade till slut i den charmiga kuststaden Deauville, där vi stannade. Först gick vi på stranden och njöt av havsluft och sol, sedan åkte vi till centrum där vi tog en promenad runt hamnen för att se på båtar och folkliv. Nästa stopp blev ett matstopp för bilen på en mack i ett samhälle som heter Honfleur. Där blev det också en varsin Baguette för oss på Boulangerie Éric Kayser innan vi rullade vidare mot Le Havre.

Först åkte vi upp till en utsiktsplats som var helt magnifik! Där gick vi och njöt av utsikten ett tag innan vi fortsatte in till staden. Nästa stopp blev, efter diverse parkeringssvårigheter, St Josephs Church. En kyrka som förstördes 1944, men som sedan återuppbyggdes med ett över 100 m högt klocktorn. Hela tornet är ihåligt inuti och man kan se 86m rakt upp i det när man står inne i kyrkan. Hela kyrkan har små färgade glas i väggarna som ger kyrkorummet en otrolig atmosfär!

Nu var det dock dags att vända kylaren hemåt och vi åkte motorvägen först, innan vi tog av på lite mindre vägar och styrde kosan mot Vernon för att få lite middag. Dock ville då vår Franska hyrbil annorlunda och tände motorlampan… Vi åt först, men sedan började helvetet… Vi talade med både representanter för hyrbilsfirman och deras roadside assistance. Till slut fick Julia prata med en fransktalande representant som lovade att vi skulle få komma in på CDG för att byta bil bara vi kom före midnatt. Vi åkte så fort vi kunde mot flygplatsen, men när vi kom fram med drygt 40 min till godo fanns det ändå ingen där som kunde hjälpa oss. Förbannade, ledsna och uppgivna lyckades vi att ta oss ut från garaget där vi var och åka hem. Hem kom vi ca 01:20