2026-05-09

En lugn och skön morgon där vi tog det lugnt. Jag vaknade ca 7:15 och gick upp. Drack kaffe och pillade med resesidan, samt så klart gav Amigo mat! Vid ca 9 gick jag en prommis med killen innan det var dags för frukost. 

Katarina diskade medan jag satt mig i solen en stund och njöt av försommarvädret, det var så lugnt på campingen att Amigo och jag kunde busa en stund med hans ring ute på gräset. När frun i huset kom tillbaka bar det av för en liten sväng till Bäsna Handelsträdgård. 

Det kändes lite konstigt att vara där utan tjejerna, för det har ju alltid varit vår vårtradition, men sådant är ju livet och tidens gång! Vi gick runt och njöt av det fina vädret en stund innan det var dags för lite fika. Katarina tog en Pelargonkaka medan jag tog en Morotskaka. Katarina knallade sedan runt och handlade lite medan killarna satt kvar vid bordet och myste i solen.

Vi valde sedan att åka på andra sidan älven på vägen hem, så vi kom fram i Mockfjärd. Vi stannade till på Ica i Floda för att handla kvällsmat och sedan tog vi en sväng över den gamla träbron bara för att vi kan! 

Hem till campingen med språng, tände grillen och fixade en riktigt mumsig middag, bestående av Fläskkarré med klyftpotatis och baconlindad grön sparris. Till detta blev det bea och ett kraftigt rödvin! En bra middag med andra ord som dessutom åts utomhus! 

När middagen var avnjuten ville Amigo gå in och vi gjorde detsamma efter ett tag. Vi kollade på Je`m apell Agneta på Netflix sedan innan vi pratade en stund med Julia. Sedan var det dags för den traditionsenliga dejten med J Blund! 

2026-05-08

Egentligen började denna resa redan i går kväll, med att skifta till sommarhjul på vagnen. Jag lejde inte för det denna gång utan gjorde det själv i garaget på jobbet.

Idag slutade jag 16:00 och åkte via affären på vägen hem. Väl hemma så var vagnen i stort sett packad, så det var bara att haka på och rulla. Vi kom iväg i 17-tiden och rullade till Djurås, där det blev ett kortare stopp på OK.

Vi kom fram till Nås Camping ganska prick 17:00 och gladdes över att det var en vacker plats att bo på! Strax bredvid en gammal folkpark och med en blandning av skog och öppen mark. Vackert!
Vi ställde upp och gjorde oss hemmastadda innan det var dags för kvällsmat, som denna gång blev lite småplock av kallskuret, modell tapas!

Ett spel Yatzy blev det sedan innan vi skulle prata med tjejerna, men då sov jag mest på soffan! 🙂

2026-04-07

Hemresedagen. Vi klev upp tidigt för att hinna packa bilen och plocka ihop allt efter oss. Kl 8 rullade vi mot Finvik för att sedan köra ombord på M/S Alfågeln och påbörja vår resa mot Sverige.

Färjan var fullsmetad med bilar och vi hamnade på en hylla så klart, bara för att vi hade tider att passa. Vi kom av nästan sist och missade vajerfärjan två ggr innan vi fick komma med. Därefter blev det vansinneskörning till Mariehamn för att hinna med att kolla på en gravsten till Pelle innan det var dags att skynda sig mot Eckerö.

Väl ombord på M/S Eckerö så fick vi plats i cafeterian där vi intog lunch. Jag hann med ett besök i taxfree’n också innan det var dags att rulla av och åka nonstop hem till Falun. Vi kom hem ca 17 och denna påsk var till ända.

2026-04-06

Annandag påsk. Arbetets dag, så så mycket skulle göras. Katarina tillbringade större delen av dagen utomhus med att fixa till det som gick och hanns med i trädgården, medan jag försökte att få kläm på värmepumpen, TV’n och en massa småpyssel inomhus. Vi busade lite med Amigo ute på gården så att han fick röra på sig också.

Till kvällen åt vi rester från påskmiddagen och tog det ganska lugnt. Det blev en del Yatzyspelande innan vi ringde tjejerna och sedan var det dags att sova inför resdagen som stundade.

2026-04-05

Klockan klämtade för uppstigning kl 7 för att morgonsysslorna skulle vara klara till avfärd mot Brändö och kyrkan, där det skulle bli tacksägelse för Pelle.

Vi åt frukost och sa hej då till Johanna som skulle åka hem med den färjan vi kom tillbaka på. Vi lämnade Lappo med M/S Bogøy och tog oss i god tid till kyrkan. Det blev en fin gudstjänst och kyrkan var tämligen välbesökt. Enda abret så långt var att Berit glömde sin telefon på Lappo, så vi fick ringa till Anne-Maj och Christer och höra om de kunde hämta den och köra ner den till M/S Knipan som skulle gå mot Torsholma lite senare.

Vi lämnade kyrkan och åkte förbi Trixies och bokade Pizza som Berit ville bjuda på. Sedan hem till lägenheten där jag monterade ett nytt TV-fäste eftersom det gamla var snett. 

TV-fästet monterades och Pizza skulle hämtas, men när jag kom dig så visade det sig att de inte ens hade börjat att tillverka maten, varför jag fick vänta i säkert 20-25 minuter. Det i sin tur gjorde att jag fick lov att kasta i mig maten för att hinna till färjan för att hämta telefonen. När jag kom ut till Lilla Hummelhom så blåste det småjävlar och blötsnöade på tvären. Knipan kunde inte lägga till förrän efter tredje försöket! Men jag fick telefonen till slut och allt var frid och fröjd så långt!

Vi sade sedan hej då till Berit och rullade återigen mot Torsholma och lilla Hummelholm för att åka tillbaka till Lappo. Detta var dock mer nervkittlande än vad vi hade önskat, för när vi skulle köra ombord så sa däckskillen att ”de e inga säkert att vi kan ta iland på Lappo idag”… Ja jösses! Nu gick det ändå bra, så vi kom iland och Johanna och Bell kom ombord! Hon var ju tvungen att åka tidigare och bo på hotell för att hinna med färjan till Sverige.

Resten av kvällen blev lugn, med lite Yatzy och prat med tjejerna innan John B kom och hälsade på! 

2026-04-04

Vaknade kl 8, efter en natt med några besök i sängen av Bell, och gick ner till Erkas för lite frukost. När klockan blev 10 åkte jag ner till affären för lite förnödenhetsinköp. Kl 11:20 gick sedan M/S Bogøy till Torsholma där vi befann oss för att hämta Berit till Lappo. Returen gick kl. 13:00 och när vi kom tillbaka började vi så smått att börja med Påskmaten.

Kl. 16 dök Anne-Maj & Christer upp för att äta med oss. Vi umgicks, åt och pratade en bra stund innan det var dags för gästerna att bege sig hemåt.

Vi diskade och plockade undan lite och satte oss sedan i soffan för att slappa lite innan det var dags för sängen. Det blev en lugn och tämligen lyckad påskafton.

2026-04-03

Väckning 4:30 för packning av bilen. Kom ivög ca 5:30

Rullade till Gävle Bro där vi sammanstrålade med Johanna, och gav henne lite frukostmacka.

Vi rullade vidare mot nästa stopp som blev i Österbybruk där hundarna fick rasta sig lite.

Vi kom fram till Grisslehamn kl. 9 och checkade in till färjan. 

Väl ombord på färjan så var vi inte ensamma. Vi satt ute i ”foajen” hela resan och det blev ändå ganska lugnt.

Framme i Eckerö så rullade vi av färjan och åkte till Mariehamn där första stoppen blev på Draken, en restaurang som vi brukar besöka. Fick toppenbra mat som vanligt.

Vi stannade till på en mack och fyllde lite luft i Jonannas pyspunkadäck!

Nästa stopp blev hundhagen så hundarna fick busa av sig. De turades om att leka och busa,  så de blev ganska trötta.

Vi åkte sedan in på Mattssons i Godby för att proviantera det sista inför påsken.

Vi åkte ner till Hummelvik där vi lämnade Johannas bil och packade om hennes packning. Det var mycket folk som skulle med Alfågeln, men i nedre salongen var det faktiskt lugnt.

Vi anlände till Lappo på utsatt tid och gjorde oss i ordning och packade upp innan det var dags att köra lite Facetime med Julia innan vi hade en date med John Blund! 

2026-03-09

Vaknade mitt i natten av den förbannade hostan. Gick upp, bryggde kaffe och satte mig i soffan för att försöka att hålla hostan borta.

Efter ett antal timmar vaknade K & A och det blev den sedvanliga morgonrutinen med prommis och frukost. Efter en del slappande gick jag och duschade eftersom vi inte har någon dusch hemma. Vi håller ju på att få ett nytt badrum. Vi spelade lite mer spel, löste lite korsord och slappade lite till innan det var dags för hemfärd.

Jag fixade med vagnen och K gick med A. Vi lämnade Smednäset för denna gång med löften om ett snart återseende. Vi kom hem kl 15.

163 nätter i Cabbyn!

2026-03-08

Vaknade kl 3, somnade om, vaknade kl 4, somnade om, men när jag vaknade kl 04:40 så klev jag upp. Förbannade hosta! Det är som förgjort när man lägger sig ner, då kommer hostan som ett brev på posten!

K gick med A som vanligt och jag fixade frukost. Därefter diskade jag. Vi slappade med lite korsord och lite lugn. Vi diskuterade och kom till slut fram till att jag nog troligen inte fixar att jobba med den här rösten och hostan. Det finns inget ont som inte har något gott med sig och vi passade på att stanna kvar en natt till på Smednäset!

Jag åkte till Svärdsjö för att handla inför kvällen och sedan blev det lite vändtia och Yatzy. Maten för kvällen blev Kebab i Pitapockets. Efter maten poppade vi popcorn och kollade på ett avsnitt av Beck. Vi pratade lite med tjejerna också innan det var dags att möta John B.

2026-03-07

Lördag morgon och jag vaknar så klart kl. 6. Jag har dragit på mig en liten förkylning, men jobbar på att hålla den på avstånd så gott det går!

Bryggde lite kaffe och skrev klart resedagboken från Ålandsresan innan jag tog mig an denna.

K tog en prommis med A innan det blev frukost. Regnet hängde i luften hela morgonen, så det blev hundtorkning när de kom tillbaka. Vi avnjöt en lugn frukost som avslutades med lite mer bokskrivning och även lite korsordslösning.

När dagen lidit lite längre och efter diverse kortspel samt Yatzy så gick K med A igen och jag åkte till Svärdsjö för att handla lite till kvällens grillning. Väl hemkommen så började vi så smått med maten. Det blev grillad karré med potatiskroketter och bea. En mysig dag gick mot sitt slut, det blev lite mer spelande och ett samtal till Julia i Frankrike innan det var dags att hitta sängen och ha en dejt med John B