Resedagbok Uppsala Påsken 2022

Uppsala Påsken -22 fredag

Jahapp! Så var vi då på väg! Vi lämnade Hosjö kl 12 och rullade mot Uppsala via Gävle. Vi kom fram till Fyrishovs Camping i tretiden. Väl där upptäckte vi att det inte bara var vi som skippat fjällen i påsk! Jösses så mycket husvagnar och husbilar det var på campingen! Vi fick en plats i bortersta änden på området, i en liten skogsdunge. Helt ok ställe att stå på i och för sig, men lite långt till servicehus, vatten och latrintömning dock.

Vi ställde upp vagnen efter lite backningsmanövrar och kopplade in el samt vevade stödben. Efter att ha kommit hyfsat på plats så blev det stödbensvin och lite slappande en stund innan det var dags för den fyrbente att få sig en promenad!

Vi gick längs Fyrisån och njöt av det vackra vårvädret och de fina omgivningarna. När Amigo hade fått sitt så vände vi tillbaka mot vagnen för att möta upp Johanna som ju kommit ned med egen bil, då hon skall bli kvar i lägenheten efter att vi åkt hem.

Vi gjorde i ordning en middag med sill, ägg, lax och en massa annat gott. Till detta blev det en snaps och så klart påskmust! När middagen var avnjuten så rundade vi av med lite Memma, en finsk påskspecialité, av bla. malt, som avnjuts med socker och grädde! Efter denna kulinariska upplevelse så fanns det inte mycket ork kvar i gubben, utan det blev en tidig kväll!

Uppsala påsken -22 lördag

Efter att ha lyssnat till Duvor, koltrast och troligen Björktrastarnas krig sedan kl 5, så gav jag upp och klev ur sängen kl 8. Katarina gick en sväng med lillkillen medan jag bryggde kaffe. Det blev en lugn och skön förmiddag i vagnen och efter en god brunch så gav vi oss av mot Sunnersta för att hämta äldsta dottern och för att ”göra stan”.

Det var en skön vårdag i Uppsala och man fick en liten försmak av vad som komma skall här, med Valborg och andra festligheter nu när pandemin släppt sitt grepp. Vi strosade runt, slappade på en bänk nere vid ån, kikade lite runt Uppsala Slott och innan vi åkte tillbaka mot vagnen så fikade vi lite på ett mysigt café nere i centrum alldeles bredvid ån.

Vi lämnade av tjejerna i Sunnersta efter att ha haft lite ”påskäggsjakt” i skogen. Vi for tillbaka till Fyrishov och husvagnen för att börja förbereda middagen. Här fick även Amigo ett påskägg i form av ett ben som han fick nosa reda på. Men husse hade tydligen underskattat vovvens nos, för trots att jag tyckte att jag gömde benet ganska väl så hittade han det nästan på en gång!

Vi åt sedan middag hela familjen och hade det väldigt trevligt. Efter att ha umgåtts, pratat och skrattat så kom John Blund och ansåg att nu var det dags att sova, och inte vågar man ju trotsa herr Blund…

Uppsala Påsken -22 söndag

Reveljen gick 07:00 när lillkillen ville ut och lufta sig! Efter detta var det ingen större idé att somna om då Johanna, som sov över här inatt, skulle hem till lägenheten. Vi pysslade ihop lite frukost och bestämde sedan att tjejerna skulle åka på bio medan vi skulle ta en sväng till Västerås för att hämta hem båtkapellet som vi haft där på tvätt och impregnering.

Vi rullade mot Västerås i ett underbart vårväder, hämtade ut kapellet och styrde sedan kosan tillbaka mot Uppsala, dit vi anlände i tretiden. Vi sammanstrålade med tjejerna som var kvar uppe i Gränby och letade sedan på en hundrasthage där Amigo fick sträcka ut ordentligt och busa lite.

Vi släppte av tjejerna vid Johannas bil och for sedan till Ica och handlade inför kvällens middag. Det blir ju oftast ingen storhandling när man är på husvagnssemester, för man har ju inte riktigt plats för mat för mer än en dag i taget. Tillbaks till husvagnen bar det sedan och förberedelserna inför middagen tog vid. Idag blev det grillad fläskkarré med klyftisar, bea och en god sallad. Till detta dracks det Apothic Red, ett ganska kraftigt rött vin som jag gillar.

Jag fixade disken, Johanna åkte till Sunnersta och när alla sedan var samlade i vagnen igen så tog vi det mest lugnt och hade det bra. Dagarna tenderar att går så sanslöst fort när man är ledig och har det bra och vips så var det sovdags även denna påskdag.

Uppsala Påsken -22 måndag

Allting har en ände sägs det och så även denna påskhelg. Efter att ha varit vakna en del i natt pga en kräkande vovve så var vi lite trötta när det var dags att kliva upp. Men det blev frukost ändå och Katarina tog en promenad med Amigo medan jag fixade maten. Vi åt och njöt av sol och värme som verkligen vräkte över oss, vi hade så gärna velat stanna några dagar till här, men måste man jobba så måste man jobba!

Vi plockade ihop i vagnen och sedan var det bara det yttre kvar. Stödben, elsladd och montering av backspeglar. Vi sade hej då till Johanna som skulle vara kvar i Uppsala under veckan för att fixa lite med sitt skolarbete. Vi rullade från vår plats och stannade till för att tömma toan innan vi checkade ut. Nästa stopp blev det dyraste på denna resan… Tankstopp i Fullerö. 46,75 liter för 1148:- ja jösses! Tack kära miljömuppar för alla käftsmällar vi får!

Nu var det bara att rikta kylaren mot Dalarna igen och kl 13:40 rullade vi in i Hosjö där Katarina släpptes av på jobbet, medan Julia och jag åkte hem och tömde vagnen.

Nu längtar vi redan till nästa gång det är dags att ge sig iväg.