Resedagbok Semester 2021

2021-08-04
Efter att ha packat och fixat både hemma och med vagnen, kom vi iväg i tolvtiden. Första stoppet blev en glass i Guldsmedshyttan innan vi rullade vidare mot Ödeshög där vi handlade lite inför middagen. Middagsstoppet blev på Vida Vättern norr om Gränna, en plats med en vidunderlig utsikt över Vättern. När maten var uppäten rullade vi sedan vidare till nattens ställplats som blev Kattugglan. Ett mysigt litet ställe invid Lagan, strax söder om Ljungby. Ingen lyx, men perfekt för en natts sömn. Vi slappade lite och rastade Amigo innan det var dags att ha date med John Blund.

2021-08-05
Vi vaknade ganska tidigt och gjorde oss klara att rulla söderut. Efter frukost och rastning av hund, så kopplade vi på vagnen och begav oss ut på vägarna igen. Stannade i Markaryd för att tanka och konstaterade att BMW’n hade skött sig bra. Med nästan 2 ton husvagn efter, så hade den dragit alldeles över litern per mil, vilket väl får anses som riktigt bra!
Nästa stopp på resan blev hos Bengt i Örkeljunga, en av sydsveriges största husvagnshandlare, där vi införskaffade lite prylar till vagnen. Vi bestämde oss för att åka genom inlandet istället för att åka E4an längs kusten, vilket visade sig vara en dålig idé… Med någon km kvar till Hässleholm så blev det tvärstopp! En trafikolycka hade inträffat och vägen var avstängd i båda riktningarna, vilket innebar en timmes väntan på att få rulla vidare.
När vi äntligen fick rulla igen, så blev det raka spåret ned till Skånes sydkust och Skateholms Camping mellan Ystad och Trelleborg. En liten mysig camping nära havet som kostar 270:- per natt inkl el. Helt klart prisvärt för att vara vid havet i Skåne.
Efter en hel del backningsmanövrar fick vi husvagnen dit där den skulle vara och vi kunde påbörja upplockning och annat pyssel som hör campinglivet till vid ankomst till en ny plats.
Vi lagade middag, som just denna dag bestod av Köttfärssås och Spagetti och avnjöt den kulinariska anrättningen utomhus bredvid vagnen till solens sista strålar. När maten var uppäten så bestämde Johanna sig för att ta ett dopp. Med höga vågor och endast 18 grader i vattnet, fick hon bara sällskap till stranden! Ut i vattnet fick hon gå själv. Efter denna isande upplevelse var det bara kvällsrutinerna med disk och lite annat som återstod och vi mötte John B ca 23:30

2021-08-06
Vaknade ca kl 8. Matte och Amigo tog en morgonprommis. Vi fixade lite frukost och myste runt lite på campingen. När morgonbestyren var färdiga så tog vi tag i dagens stora projekt, att resa förtältet! Det tog sin lilla stund innan allt var på plats, men det ger verkligen en till dimension till campinglivet! Amigo gillar tältet skarpt, för där kan han röra sig lite mer fritt än inne i vagnen.
När pysslet med tältet var klart så satte vi oss i bilen för att ta en tur till Sveriges sydligaste udde, Smygehuk. Vi gjorde allt som turister ska, handlade glass, fotograferade och tittade på både folk och fä. På vägen hem handlade vi lite inför middagen, som idag bestod av klassikern grillad fläskkarré med hemmagjord potatissallad och örtsmör. Temperaturen senare på kvällen blev sådan att vi förflyttade oss in i vagnen för att ha lite spelafton innan det till slut blev dags att leta reda på sängen.

2021-08-07
Vår fyrbente väckarklocka talade om för oss att det var dags för en morgonkiss! Efter promenaden vilade hela familjen en stund till innan vi fixade lite frukost. När bestyren med frukost och disk var klara så åkte vi in till Ystad för att tjejerna ville kolla på en secondhandbutik. Vi andra strosade runt i den vackra lilla staden och njöt av sol och fina vyer.
När hela familjen åter sammanstrålade så beslutade vi oss för att ta en fika. Vi tänkte ta en glass på ett glassfik med hemgjord glass, men där var det så lång kö att vi vände och handlade på ett mer traditionellt fik istället. Fikat intogs på en parkbänk utanför Ystads kyrka. På väg tillbaka till bilen hittade Julia ett litet galleri som hon ville besöka och när det var avklarat for vi tillbaka till campingen och tog ett dopp i havet. Tillbakakomna i husvagnen skrev vi lite vykort och hade lite mys innan det var dags att sova. Vi fick ett besök av ett hejdundrande åskoväder på kvällen, men det gör ju inte så mycket när man har tak över huvudet.
*20-24 grader vxl moln och en hel del blåst. Åska och regn på kvällen*

2021-08-08
Detta kom att bli en lugn dag på campingen. Lite förmiddagsbad blev det, med helt ok vattentemp, ca 20 grader! Visserligen åkte Julia och jag till Skurup för lite proviantering, men annars var vi inte ut på någon tur denna dag. Vi slappade, solade och myste större delen av dagen, med ett avbrott för en Minigolfturnering på kvällen. Familjemästare denna kväll blev far i familjen!
*17-20 grader och blåsigt, ganska kyligt på kvällen*

2021-08-09
Denna morgon blåstes revelj lite tidigare, för vi skulle till Österlen och kika på allt vackert. Vi började med en tur till Dag Hammarskjölds Backåkra. Efter det en tur till Sandhammarens Naturreservat för att kika på fyren som finns där, men så klart var ju den stängd. Stängd var dock inte badstranden och det visste en hel del människor om! Det var rena parkeringskaoset efter den smala vägen fram till parkeringen. Vi vända ganska omgående och rullade vidare i nordostlig riktning. Lite rundturer i det vackra skånska landskapet blev det innan det var dags för Katarinas höjdpunkt på dagen… Ett besök hos Karl-Fredrik på Eklaholm. Vi strosade runt där en bra stund innan vi ansåg att det var dags att fortsätta resan på Österlen. Vi rullade längs kusten upp mot Kivik, där nästa stopp blev Sveriges sydligaste Nationalpark Stenshuvud. Vi parkerade och gick en av vandringslederna och fick en vidunderlig utsikt över Hanöbukten.
Färden fortsatte norrut mot Brösarp och Brösarps backar, där vi intog vår medhavda picknick. En fantastisk plats på jorden med närheten till havet och de vackra sandkullarna där man får en milsvid utsikt över omgivningarna efter bara några tiotal meters klättrande. Vi stannade och köpte lite glass i Brösarp innan vi vände kylaren mot Skateholm och campingen igen.
*Växlande molnighet och byiga vindar, men i det stora hela ok väder. Ca 20-22 grader*

2021-08-10
Denna dag skulle bli tjejernas och kanske främst Johannas dag. Vi rullade mot Malmö för lite stadsliv. Amigo och matte stannade dock kvar på campingen för att ta det lite lugnt. Jag släppte av tjejerna vid Emporium, ett gigantiskt köpcentrum i Malmö, medan jag åkte upp till Löddeköpinge och Arlöv för att kolla på husvagnar och husbilar. När jag kom tillbaka igen så skulle Johanna ha en dejt med en klasskompis som jobbar i Malmö. Jag och Julia åkte då och åt en riktigt god Pizza på Papa Joe’s i Bunkeflostrand. Efter allt shoppande, dejtande och ätande så rullade vi tillbaka till campingen för att bara ta det lugnt på kvällen.
*ca 20-22 grader och vxl moln. Åskskur i Malmö på em*

2021-08-11
En ny dag med klasskompisdejt för Johanna. Katarina och jag började dagen med ett morgondopp, vilket inte var jätteskönt för vattentempen hade sjunkit till 15 grader! Vi skulle åka upp till Kristianstad hela gänget, men precis innan vi skulle rulla så blev Amigo dålig i magen och Mamma och Julia bestämde sig för att stanna på campingen medan Johanna och jag rullade norrut. Det visade sig att vi inte skulle till Kristianstad, utan till Åhus. Jag släppte av Johanna på ett havsbad utanför ”byn” medan jag tog mig en sightseeing i omgivningarna. Jag åt först en god glass i hamnen och åkte sedan upp till Kristianstad och kikade på en husvagnsfirma. Jag käkade en middag bestående av Pizza (igen) innan det var dags att hämta Johanna. En av hennes kompisars tik hade dock fått valpar och dem var vi ju så klart tvungna att åka och kika på! Dagen övergick till kväll och nästan natt innan vi var hemma vid vagnen igen.
*Fantastiskt väder med strålande sol och upp till 25 grader och måttlig vind*

2021-08-12
Dagen började med ett bad efter frukost. Katarina och jag badade, men vattnet var fortfarande bara 15 grader, så det blev ett snabbt dopp. Vi rullade sedan tillbaka till Ystad, för vi hade sett lite saker som vi ville titta närmare på sist vi var där. Bland annat så köpte vi glass på ett jättemysigt glassfik som vi avnjöt i en mysig park. Vi promenerade runt lite i den vackra staden innan det var dags att bege sig hemåt mot campingen igen. Eftersom detta var sista hela dagen i Skåne för denna gång, så beslöt vi oss för att riva tältet. När vi gjort detta konstaterade vi att det redan börjat att tagga, varvid vi åker på att torka tältet i alla fall när vi kommer hem. Kvällen tillbringades i vagnen med att spela spel, äta snacks och dricka lite gott. Det blev kväll även denna sista dag i skåne och vi kröp till sängs för att orka med morgondagen.
*Ca 20-22 grader och måttlig vind*

2021-08-13
Sorgens dag har kommit. Vi åt frukost, plockade ihop och gjorde vagnen klar för avfärd. Vi rullade norrut via Trelleborg, Malmö ,Helsingborg och vidare uppåt längs E4an. Vi tog oss upp till Linköping med ett stopp för lunch utanför Ljungby. Vi stannade på Glyttinge camping och slog ned våra högst tillfälliga bopålar för natten. Vi tog det lugnt i vagnen och lade oss tidigt ifall vi skulle få en inlevelse att åka och titta på Bergs Slussar följande morgon.
*Vxl moln, ca 20 grader och måttlig vind.*

2021-08-14
Vi vaknade och konstaterade att vi nog trots allt hoppar över Bergs Slussar denna gång. Efter intag av frukost och disk, bar det sedan av på vår fortsatta väg norrut. Vi rullade norrut och höll oss kvar på E4an. Det blev ett tankstopp i Södertälje och sedan bar det raka spåret till Salixvägen i Uppsala där Johanna skulle kolla så att allt var bra med hennes lägenhet. Vi käkade på ChopChop i Uppsala innan vi rullade den sista biten hem till Hosjö. Vi rullade in på gården här hemma i 22-tiden. Ännu en fantastiskt mysig och upplevelserik semester är till ända.